Boeken, Columns en Artikelen
Marjo KorrelHieronder ziet u enkele boeken en andere publicaties van Marjo Korrel.
Veel leesplezier gewenst!
Stilstaan, afronden en weer doorgaan
Een praktijkoefening om cliënten te ondersteunen bij het goed afronden van ‘n belangrijke periode of markering in hun leven en werk.
Komt een cliënt bij de coach
Een column over chaos, crises en het recept “Hoe word ik een kort-lontje-op-pootjes?”
Gepubliceerd in Nieuwsbrief Tijdschrift voor Coaching, augustus 2020. Lees meer: https://www.tvc.nl/nl/actueel-en-nieuws/column-komt-een-client-bij-de-coach
Tekenen des Tijds
Auteur: Sander Trooster in samenwerking met Marjo Korrel
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Coaching, december 2019
Interview met Marjo Korrel over de scheefgroei in de praktisering van coaching, die volgens Marjo vraagt om een herijking van de doelen en werkwijzen in ons vak, om te voorkomen dat coaches en hun coachingsactiviteiten vervreemd raken van de realiteit, van de problemen waar onze coachees mee worstelen en van de echte oplossingen die nu nodig zijn.
Voor wie zich op dit gebied praktisch wil bijscholen: zie de nieuwe Masterclass op 3 maart 2020.
Moe
Grumpy motivation
Author: Marjo Korrel
This column about ‘Grumpy motivation’, that was published in Dutch a few years ago, has been translated into English.
De media en de vraag
Auteur: Marjo Korrel
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Coaching – juni 2016
Een column over Turkije, terrorisme en toerisme. Over de invloed van terreur en berichtgeving in de media op een klein dorpje in Turkije.
Ubuntu Intervisie
Samenwerken en samen leren.
Auteurs: Annette Nobuntu Mul & Marjo Korrel
Intervisie begint vaak enthousiast, maar na verloop van tijd komt de klad erin. Ubuntu Intervisie, gebaseerd op de Zuid-Afrikaanse filosofie, kan grensverleggend werken en ertoe bijdragen dat collegiale consultatie het hart van de organisatie wordt.
De ethiek achter het tarief
Tarieven voor coaching en de ethische visie van Adam Grant.
Auteur: Marjo Korrel
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Coaching – Voorjaar 2015
Welk tarief is passend bij de behoefte van de coach om een bepaald aantal klanten te krijgen en te houden? Het juiste tarief hangt af van jouw argumentatie, wat jouw klanten willen (blijven) betalen en wat je vervolgens hiervan – steeds weer – leert.
Zelf zie ik het ‘spel van vraag en aanbod’ als iets dat er nu eenmaal bij hoort als je als zelfstandige professional je brood wilt verdienen, maar ik word er in mijn hart niet warm of koud van. Tijden veranderen, tarieven veranderen en ik verander – soms – flexibel mee.
Column: Creërend door de Crisis
Een column met veel beeld en geluid.
Een top-10 uit de schatkamer van het world wide web.
Voor enige inspiratie op de momenten dat je daar behoefte aan hebt.
Auteur: Marjo Korrel
“De uitdagingen waarmee we nu geconfronteerd worden dwingen ons tot anders kijken, tot het verscherpen en verdiepen van onze aandacht.” Otto Scharmer, Theory U
Deze tijd doet een groot appèl om innovatief te zijn en te blijven. Dat is op dit moment een hele kunst en kunde. In veel gesprekken en in de berichtgeving van de media voert somberheid de boventoon. Recessie, crisis, krimp en conflicten rond leiderschap en samenwerking…het is niet simpel om bij al die geluiden zelf uit de kramp te blijven. Toch is dit nu juist wat nodig is. Als zwaarmoedigheid, rampenscenario’s, cynisme en angst de kop op steken, is het van groot belang om de realiteit onder ogen te zien en tegelijkertijd vernieuwend te durven zijn.
Artikel: De kracht van de coachee
Een artikel over coaching in relatie tot het zelfvertrouwen van de coachee en de – relatieve – invloed van de coach.
Auteur: Marjo Korrel
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Coaching